مزایا و معایب آموزش الکترونیکی

مزایا و معایب آموزش الکترونیکی

به لطف فناوری، اکنون آموزش الکترونیکی امکان پذیر شده است. بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان در سراسر جهان اکنون می توانند به انواع دوره ها بصورت آنلاین و بدون ترک خانه خود دسترسی داشته باشند. به آنها فرصت داده می شود تا از معلمان و اساتید ذیصلاح یاد بگیرند و با سایر افراد تعامل داشته باشند.

اما درست مثل یادگیری حضوری، یادگیری الکترونیکی نیز دارای مزایا و معایبی است. در ادورتیشو نگاهی به برخی از آنها میاندازیم:

مزایای آموزش الکترونیکی

  1. برآورده کردن نیاز همه

روش آنلاین یادگیری برای همه مناسب است. این انقلاب دیجیتال منجر به تغییرات چشمگیری در نحوه دسترسی، مصرف، بحث و اشتراک مطالب شده است. دوره های آموزشی آنلاین را کارمندان اداره و خانم های خانه دار نیز در زمانی که مناسب آنها باشد، میتوانند بگذرانند. بسته به در دسترس بودن و راحتی آنها، بسیاری از افراد تصمیم می گیرند آخر هفته ها یا عصرها یاد بگیرند.

  1. تکرار هر چند بار سخنرانی ها

برخلاف تدریس در کلاس، با یادگیری آنلاین می توانید به تعداد نامحدودی مطالب دسترسی پیدا کنید. این امر به ویژه در زمان تجدید نظر هنگام آمادگی برای امتحان مورد نیاز است. در شکل سنتی یادگیری، اگر نمی توانید در یک سخنرانی شرکت کنید، باید برای موضوع دیگری آماده شوید. در آموزش آنلاین می توانید هر زمان که بخواهید با خیال راحت در سخنرانی ها شرکت کنید.

  1. دسترسی به محتوای به روز شده

یک مزیت اصلی یادگیری آنلاین این است که اطمینان حاصل می کنید با یادگیرندگان مدرن همگام هستید و افراد را قادر می سازد تا هر زمان که بخواهند به محتوای به روز شده دسترسی پیدا کنند.

  1. تحویل سریع درسها

آموزش الکترونیکی روشی برای ارائه سریع دروس است. در مقایسه با روش سنتی تدریس در کلاس، این حالت دارای چرخه تحویل نسبتاً سریع است. این نشان می دهد که زمان مورد نیاز برای یادگیری نسبت به آنچه در یادگیری سنتی مورد نیاز است کاهش می یابد. برخی از دلایل کاهش زمان یادگیری توسط آموزش الکترونیکی که وجود دارد به شرح ذیل است:

  • دروس به سرعت شروع می شود و همچنین در یک جلسه یادگیری خلاصه می شود. این برنامه های آموزشی را قادر می سازد تا طی چند هفته یا بعضی اوقات حتی چند روز به راحتی اجرا شوند.
  • دانش آموزان می توانند بدون تمرکز بر هر حوزه یا زمینه های خاص مطالب را مطالعه کنند. به عنوان مثال، آنها می توانند از بخشهای خاصی که نمی خواهند یاد بگیرند بگذرند.
  1. مقیاس پذیری

آموزش الکترونیکی در ایجاد و برقراری ارتباط، آموزش، سیاست ها، مفاهیم و ایده های جدید کمک می کند.

  1. سازگاری

آموزش الکترونیکی معلمان را قادر می سازد تا سطح بالاتری از پوشش را برای برقراری ارتباط پیام به شیوه ای ثابت برای مخاطبان هدف خود بدست آورند. این تضمین می کند که همه فراگیران با این حالت یادگیری، همان نوع آموزش را می بینند.

     7. صرفه جویی در وقت و هزینه

یکی از بارزترین مزایای آموزش الکترونیکی این است که می توانید در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنید. می توانید برنامه خود را مدیریت کنید و دوره های آنلاین را در راحت ترین زمان خود بگذرانید، چه صبح زود، چه اواخر بعدازظهر یا عصر. همچنین می توانید پس انداز کنید، زیرا مجبور نیستید هزینه حمل و نقل را پرداخت کنید و دیگر نگران غذا خوردن در بین در کلاسها نیستید.

      8. درک بهتر و جذابیت بیشتر

آموزش الکترونیکی از سیستم عامل های مختلفی استفاده می کند که محتوای تعاملی را فراهم می کند. همچنین، می توانید افکار و عقاید خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. با توجه به جذابیت بیشتر دروس، دانش آموزان می توانند اطلاعات را بهتر به خاطر بسپارند.

       9. یادگیری شخصی

می توانید در این دوره سرمایه گذاری کنید و مسیر یادگیری خود را انتخاب کرده و با سرعت خودتان مطالعه کنید و انگیزه شما بیشتر می شود. فراگیران می توانند به جای اینکه از سرعت کل گروه پیروی کنند، سرعت یادگیری خود را تعریف کنند.

      10. مقرون به صرفه

دانش آموزان تنها کسانی نیستند که می توانند در یادگیری الکترونیکی صرفه جویی کنند. بسیاری از موسسات آموزشی از طریق این مجموعه پس انداز می کنند زیرا نیازی به استفاده از کلاس فیزیکی نیست، که به معنای کاهش هزینه های پولی است.

       11. محیط زیست

همچنین یادگیری الکترونیکی سازگار با محیط زیست است زیرا به آلودگی و تولید کاغذ کمک نمی کند.

معایب یادگیری الکترونیکی

  1. فاقد تعامل اجتماعی است

یادگیری الکترونیکی یکی از دلایل انزوای اجتماعی است زیرا شما دیگر معلمان و همکلاسی های خود را رو در رو نمی بینید و تعامل بسیار محدود است.

  1. غیرقابل دسترسی برای دیگران

اگر در منطقه ای قرار دارید که اتصال اینترنت سریع و پایدار است، خود را خوش شانس بدانید. متأسفانه برخی دسترسی بسیار کمی به اینترنت دارند. آنها باید به کافه های اینترنتی بروند یا از Wi-Fi عمومی استفاده کنند.

  1. اجتناب ناپذیر بودن تقلب

یادگیری الکترونیکی درست مثل یک کلاس منظم در کلاس، شامل ارزیابی است. با این حال، هیچ معلمی برای مراقبت از شما در هنگام امتحانات وجود ندارد. برای دانش آموزان آنلاین آسان است که پاسخ های خود را پیدا کنند زیرا هیچ کس تماشا نمی کند.

     4. نیاز به انگیزه شخصی و مهارتهای مناسب مدیریت زمان

شما در آموزش الکترونیکی اساساً خودتان هستید. شما باید به خود انگیزه دهید تا سخت مطالعه کنید، یادداشت برداری کنید و اطلاعات بیشتری جمع کنید. شما همچنین باید یاد بگیرید که هنگام انجام کارهای دیگر مانند کارهای خانه یا کسب درآمد به صورت نیمه وقت، وقت خود را به خوبی مدیریت کنید.

     5. تمرکز بیشتر بر روی نظریه

بیشتر وقت خود را صرف گوش دادن به پادکست ها، تماشای فیلم ها و دیدن نمایش اسلایدها خواهید کرد. هیچ تجربه عملی مانند انجام آزمایشات وجود ندارد.

به هرحال آموزش آنلاین جدیدترین روش یادگیری است که فقط به یک ابزار و دسترسی به اینترنت نیاز دارد. با این حال، برای همه مناسب نیست. آگاهی از مزایا و معایب آموزش الکترونیکی می تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که آیا مناسب شماست یا خیر؟

مشخصات شما با موفقیت ثبت گردید.


کارشناس ما در اولین فرصت با شما تماس خواهدگرفت.