مبانی عکاسی دیجیتال

مبانی عکاسی دیجیتال

اصول اولیه عکاسی دیجیتال

عکاسی دیجیتال مزایای زیادی نسبت به عکاسی سنتی بصورت فیلم دارد. عکس های دیجیتال با دوربین دیجیتال راحت هستند، به شما امکان می دهند نتایج را فوراً مشاهده کنید، به هزینه فیلم و توسعه نیاز ندارید و برای ویرایش و بارگذاری در اینترنت مناسب هستند.

در حالی که فیلمبرداری روی فیلم همیشه در دنیای عکاسی جایگاهی خواهد داشت اما مدل های دیجیتالی تقریباً به طور کامل بازار دوربین مصرف کننده را در اختیار گرفته اند. فقط پنج سال پیش، خرید یک دوربین دیجیتال که می تواند با همان کیفیت بصری دوربین های فیلمی عکس بگیرد، بسیار هزینه دارد.

قیمت ها بسیار افت کرده و کیفیت دوربین نیز افزایش یافته است. امروزه دوربین هایی با محدوده 500 دلار از کیفیت تقریباً حرفه ای برخوردار هستند و به جز ارزان ترین دوربین های دیجیتال، تصاویر با ظاهری مناسب تولید می کنند.

همچنین بسیاری از ویژگی های اضافی در دوربین های دیجیتال وجود دارد، از جمله تثبیت کننده تصویر، ویرایش تصویر روی صفحه و توابع تصحیح رنگ و اگرچه بسیاری از اینها را می توان با نرم افزار ویرایش تصویر مدیریت کرد، بنابراین در صورت قرار گرفتن در دوربین می توانند غیرضروری باشند، اما حالت ماکرو و تثبیت کننده تصویر احتمالاً مفیدترین ویژگی های اضافی هستند.

 بهترین راه برای فهمیدن اینکه کدام دوربین برای شما بهتر است، کاوش در مجلات عکاسی دیجیتال و وب سایت های مختلف است که مقایسه و بررسی صدها نفر کاربر را از دوربین های مختلف ارائه می دهد.

اگر قصد خرید یک دوربین دیجیتال را دارید و و مطمئن نیستید که کدام دوربین برای شما مناسب است با ادورتیشو همراه شوید، این مقاله شما را فراتر از هدف قرار می دهد و به شما کمک می کند تا از آن بهره بیشتری ببرید. 

رتبه بندی مگاپیکسل در عکاسی دیجیتال

ویژگی اصلی دوربین دیجیتال که کیفیت تصویر را تعیین می کند، امتیاز مگاپیکسلی آن است. این عدد به مقدار اطلاعاتی که سنسور دوربین می تواند در یک عکس ضبط کند اشاره دارد. دوربین هایی با رتبه مگاپیکسل بالا با جزئیات بیشتر تصاویر بزرگتری می گیرند. آن عکس ها هنگام چاپ خصوصاً در اندازه های بزرگتر نیز بهتر به نظر می رسند.

با پنج مگاپیکسل، کیفیت تصویر در همسایگی فیلم قرار می گیرد. اگر می خواهید حدود 100 دلار برای یک دوربین دیجیتال هزینه کنید، پس یافتن مدلی که پنج مگاپیکسل نداشته باشد دشوار است. این دوربین ها برای اکثر افرادی که فقط می خواهند چند عکس فوری از خانواده بگیرند یا خاطرات تعطیلات را ثبت کنند، مناسب است.

هرچه بیشتر هزینه کنید، مگاپیکسل بیشتری دریافت خواهید کرد. در محدوده 400 تا 600 دلار، انتظار می رود دوربین هایی با هشت تا 12 مگاپیکسل پیدا کنید. اگر قصد دارید عکس های جدی هنری بگیرید و از عکس های خود چاپ کنید یا عکس های بزرگ و با وضوح بالا در اینترنت قرار دهید، این محدوده برای شما مناسب است.

در ادامه، با تنظیمات دوربین دیجیتال آشنا شوید.

تنظیمات و حالت های دوربین دیجیتال

با یک دوربین دیجیتال مناسب و کمی تمرین، هر کسی می تواند عکس های با کیفیت قابل قبولی بگیرد. حتی می توانید یک دسته از تصاویر خیلی خوب بگیرید و بعداً با ویرایش تصویر جلوه قابل قبولی در آنها ایجاد کنید.

اما برای اینکه واقعاً همه توانایی را از دوربین بکشید و عکس های واقعاً زیبایی تولید کنید، باید چند نکته درباره تنظیمات دستی بیاموزید. به خاطر داشته باشید که دوربین های سطح پایین ممکن است تنظیمات دستی نداشته باشند.

وقتی در حال تغییر تنظیمات روی یک دوربین هستید، سعی می کنید نوردهی مناسب سوژه و شرایط نوری را پیدا کنید که شامل قرار گرفتن در معرض میزان برخورد نور با سنسور دوربین هنگام عکسبرداری است.

به طور کلی، شما می خواهید نوردهی را طوری تنظیم کنید که تصویر گرفته شده توسط سنسور دوربین با آنچه با چشم می بینید مطابقت داشته باشد. دوربین در حالت کاملاً خودکار سعی در تحقق این امر دارد، اما دوربین به راحتی گول خورده و کمی کند است، به همین دلیل تنظیمات دستی معمولاً تصاویر بهتری تولید می کنند.

با آشنایی بیشتر با دوربین، می توانید برای جلوه های مختلف با نوردهی متفاوت بازی کنید. مواقعی وجود دارد که حالت خودکار بهتر است چون اتفاقی ناگهانی می افتد و شما فقط چند ثانیه فرصت دارید تا عکس خود را بگیرید. کافی است خالت خودکار را بزنید و عکس بگیرید.

برای تنظیم نوردهی، می توانید دو تنظیم مختلف را تنظیم کنید: دیافراگم و سرعت شاتر. دیافراگم قطر دهانه لنز است – دیافراگم گسترده تر به معنای عبور نور بیشتر است. تنظیم دیافراگم همچنین بر عمق میدان عکسی که در فوکوس است تأثیر می گذارد. دیافراگم های کوچکتر عمق میدان بیشتری دارند.

شخصی در پیش زمینه و اتومبیل های پشت سر او می توانند با یک دیافراگم به اندازه کافی کوچک در کانون توجه باشند. دیافراگم بزرگتر منجر به کم  شدن عمق میدان می شود، که معمولاً از آن برای عکسهای نزدیک و عکسهای پرتره استفاده می کنند. در ادامه، نگاه دقیق تری به سرعت شاتر خواهیم داشت.

سرعت شاتر

سرعت شاتر مدت زمان باز ماندن شاتر برای عبور نور از آن است. سرعت شاتر بسیار سریع 1/2000 ثانیه است، در حالی که تنظیمات دوربین معمولاً تا حدود یک ثانیه اجازه می دهد که بسیار کند است. برخی از عکاسان برای ایجاد جلوه های ویژه مختلف، شاترهای دوربین خود را مجبور می کنند تا مدت زمان بیشتری باز بمانند.

تمرین و تجربه بهترین روش برای تشخیص این است که کدام یک از دیافراگم و سرعت شاتر برای انواع مختلف در عکاسی دیجیتال بهترین هستند. در حالی که سرعت شاتر پایین باعث نور بیشتر می شود، دستیابی به یک تصویر واضح را نیز بسیار دشوار می کند. اصلاً هر حرکتی منجر به تار شدن می شود، اما برای عکس واضح از یک جسم در حال حرکت، به سرعت شاتر سریع نیاز دارید.

بسیاری از دوربین ها حالت نیمه خودکار دارند که می تواند در اولویت دیافراگم یا اولویت شاتر تنظیم شود. می توانید دیافراگم یا سرعت شاتر را تنظیم کنید (بسته به اینکه کدام حالت اولویت باشد) بر روی تنظیمات دلخواه تنظیم کنید و دوربین تنظیمات مناسب را برای مطابقت با شرایط نوری محاسبه می کند.

این دوربین همچنین ممکن است حالت های مختلفی را برای انتخاب داشته باشد، مانند حالت ورزشی یا حالت فضای باز. این موارد از پیش تعیین شده دیافراگم یا سرعت شاتر هستند. باز هم تجربه به شما اطلاع می دهد که شرایط مناسب برای هر حالت چیست.

چگونه می توان عکس های خوبی گرفت؟

عکس گرفتن با دوربین دیجیتال بسیاری از همان تکنیک هایی را دنبال می کند که برای عکس های فیلم موفق می شوند. با این حال، دوربین های دیجیتال از چند جهت مهم با یکدیگر تفاوت دارند.

بین لحظه فشار دادن دکمه انتشار شاتر و زمان عکسبرداری از دوربین معمولاً یک تاخیر وجود دارد (به غیر از گران ترین مدل ها). زمان تأخیر بیشتر به این معنی است که گرفتن عکس لحظه ای دشوارتر است. در اینجا چند روش برای به حداقل رساندن این مشکل وجود دارد:

  • زودتر از موعد تمرکز کنید. هنگام استفاده از فوکوس خودکار، فشار دادن شاتر تا نیمه راه به دوربین می گوید تا روی هدف شما تمرکز کند. شاید لازم باشد چند ثانیه با آن دکمه در نیمه راه صبر کنید، اما وقتی در نهایت عکس می گیرید، دوربین نیازی به اتلاف وقت در فوکوس ندارد.
  • از تنظیمات دستی استفاده کنید. برای محاسبه تنظیمات نوردهی در حالت کامل اتوماتیک دوربین زمان می برد، بنابراین هر زمان که می توانید آنها را به صورت دستی تنظیم کنید.
  • از فلش استفاده نکنید مگر اینکه کاملاً ضروری باشد. مدت زمان شارژ فلاش می تواند تأخیر بیشتری ایجاد کند. اگر به فلاش نیاز دارید، استفاده از واحد فلاش خارجی را در نظر بگیرید.
  • از منظره یاب به جای صفحه LCD استفاده کنید. این کار باعث صرفه جویی در باتری های شما و کاهش کار دوربین می شود.
  • کیفیت تصویر را کاهش دهید. دوربین های دیجیتال به شما امکان می دهد اندازه و وضوح عکس هایی را که می گیرید تنظیم کنید. فایل های tiff بزرگ و فشرده نشده عالی به نظر می رسند، اما ممکن است تأخیر ایجاد کنند.
  • اگر می خواهید عکس های اکشن بگیرید، با کیفیت تصاویر کمتری تنظیمات کمتری را امتحان کنید. بدیهی است که شما تصاویر بزرگ و با وضوح بالا را قربانی می کنید، اما این شانس شما را برای گرفتن عکس مورد نظر شما افزایش می دهد. با تنظیمات دوربین خود آزمایش کنید تا تعادل مناسبی بین کیفیت تصویر و تأخیر شاتر پیدا کنید.
  • از حالت پشت سر هم استفاده کنید. اگر دوربین شما آن را ارائه می دهد، حالت پشت سر هم راهی عالی برای بدست آوردن لحظه دقیق عکسبرداری با گرفتن یک سری عکس سریع در طی چند ثانیه است. بسته به دوربین، حالت مداوم ممکن است به کیفیت تصویر نیاز داشته باشد.

در مورد نحوه عکسبرداری از بهترین عکس ها با در نظر گرفتن مشکلات موجود در صفحه بعدی بیشتر بیاموزید.

مشخصات شما با موفقیت ثبت گردید.


کارشناس ما در اولین فرصت با شما تماس خواهدگرفت.